Mildheid: 10 manieren om lief voor jezelf te zijn, of je dat nou verdient of niet

Mildheid

 

Deze week had ik zo’n dag.

Zo eentje waarop je denkt: laat ze toch allemaal de rambam krijgen.

Het gebeurt als je even niet oplet.

Je past je aan alles en iedereen aan en je vergeet jezelf

Vooral vrouwen hebben er een handje van.

Als je man niet écht naar je luistert en je denkt ‘laat maar’.

Als je kinderen alwéér niet los te branden zijn van hun beeldscherm.

Als je moeder na een lange werkdag net dat éne vlekje op je bloes identificeert.

En zo nog wat dingen. Sound familiar? De puf om er tegenin te gaan heb je niet meer. De irritatie en frustratie komen je neus uit.

Dan is het tijd voor een flinke portie me-time

Want laten we eerlijk zijn. Wij vrouwen kunnen goed zorgen. Voor anderen dan. Het punt is dat we anderen geen dienst bewijzen als we onszelf overslaan.

Ik wil het wel bekennen: bij onvoldoende self-care word ik een onuitstaanbaar kreng bij wie je maar beter niet in de buurt kan komen. Het straalt wat uit zal ik maar zeggen.

Begrijp me goed: je hoeft niet altijd een shiny-happy-person te zijn

Dat is niet realistisch. Het is absoluut belangrijk om emoties toe te laten. Vooral als ze intens en onprettig zijn. Het is een kunst om juist de gevoelens die je liever weg wil hebben, door je heen te laten gaan. Angst, boosheid en wanhoop bijvoorbeeld. Je wil je ze goed verwerken, op een gezonde manier. Door goed voor jezelf te zorgen. Niet door je gemene kant op anderen bot te vieren.

Compassie en mildheid ervaren voor anderen (én jezelf!) kun je leren

Hoe? Door te oefenen. Het zal niet altijd even goed lukken, ga daar maar van uit. Blijf mild. En blijf oefenen. 😉 Liefde, zachtheid en compassie voor jezelf is onontbeerlijk.  Door jezelf zo te behandelen wordt het gemakkelijker om het ook aan anderen te schenken. Daar wordt de wereld een stukje mooier van.

Hier zijn 10 manieren om compassie en mildheid te oefenen. Probeer ze uit en ontdek welke voor jou werken. Je kunt ze preventief inzetten óf als je al over je grenzen bent gegaan.

1. Voel je je niet lekker? Neem een paar minuten tijd. Stop. Doe je ogen dicht en richt je aandacht naar binnen. Voel hoe je zit op je stoel. Volg hoe je ademhaling verloopt. Vraag dan aan jezelf: ‘wat heb ik nu nodig?’

Merk op wat het antwoord is. Je weet het wel. Ontspanning? Stilte? Een luisterend oor? Een warm bad? Beweging? Iets voedzaams te eten? Een arm om je heen?

Wat het ook is, kijk of je aan je behoefte tegemoet kan komen. Als dat kan, doe het dan! Als het niet kan, neem dan in ieder geval je behoefte serieus. Wals er niet overheen. Dat verdien je niet. We kunnen niet altijd onmiddellijk onze behoeften bevredigen, maar het helpt dat we er aandacht voor hebben en ze accepteren.

2. Bedenk dat je niet de enige bent met zulke gevoelens. Dat is nooit zo. Je kunt niet altijd in de geef-stand staan. Dat moet je ook niet willen. Geef jezelf toestemming om jezelf regelmatig op de eerste plaats te zetten. Laat je niet wijsmaken dat dit egoïstisch is.

3. Ga voor de spiegel staan en geef jezelf een dikke vette knipoog.

4. Lach meer.  Zelfs als je nog niet in de stemming bent om je vrolijk te voelen. Kies ervoor om je mondhoeken omhoog te laten krullen. Een lachende mond helpt je hersenen om je stemming in de gewenste richting te laten gaan. Hetzelfde geldt voor een opgeheven hoofd en een rechte rug. Of een flinke wandeling.

5. Mediteer op je denkende geest. Je denkende geest (the mind) is net een aap. Als je veel aan je hoofd hebt springt hij druk in het rond, van boom naar boom,  vaak niet in staat (of niet bereid) om stil en rustig te zijn. Het is belangrijk om afstand te bewaren tussen je Zelf en je gedachten. Anders nemen de gedachten je te zeer in beslag. Neem daarom elke dag een stukje me-time door aandachtig te zijn bij je gedachten. Het zou zomaar kunnen dat je er milder en evenwichtiger van wordt.

6. Neem een ‘vakantie’. Een grote of een kleine. Letterlijk of figuurlijk. De verandering van perspectief zorgt ervoor dat je kunt opladen. Als je niet ver weg kunt gaan, ga dan eens een weekendje weg in de buurt. Alléén, wel te verstaan. Of ga op zijn minst een paar uurtjes in een hangmat liggen. Met de deur op slot.

7. Neem regelmatig een ontspannende massage. Het is de moeite waard om je nek te ontspannen. En je schouders. En je kaakspieren. Zo kun je ook je blik verzachten, en je stem, en je hart.

8. Koop een zachte teddybeer (of pik er een van je kinderen) en neem ‘m mee naar bed.

9. Lees het werk van een zachtaardig persoon die sterk is in compassie. Zijn woorden zullen je helpen en inspireren om zacht te zijn voor jezelf en voor anderen. Wat dacht je van Eckhardt TolleDeepak Chopra of de Dalai Lama?

10. Weet welke zaken je van je af kunt laten glijden. Je kunt niet overal de strijd mee aangaan. Maak het jezelf gemakkelijker. Zorg dat je alleen vecht voor de dingen die écht belangrijk zijn.

Hier komt het aapje weer terug. Weet je hoe je een aapje kunt vangen? Je hebt een dichte mand nodig die je stevig vast zit aan een boom. Er zit een gat in dat precies groot genoeg voor aapjes hand. Je stopt een banaan in de mand en je wacht af. Wat gebeurt er? De aap steekt zijn hand naar binnen, pakt de banaan, maar kan hem er niet uit krijgen omdat hij de banaan nu in zijn vuist houdt. Alles wat hij hoeft te doen is de banaan LOSLATEN om zichzelf te bevrijden van de val. Maar gek genoeg blijft de aap de banaan vasthouden.

Wat is jouw banaan?

 

 

 

 

 

 

 

1 Reactie

  1. van Sineke op 1 maart 2014  12:20 pm Beantwoorden

    Dankjewel voor deze 'heads-up'! Was weer meer dan nodig, eigenlijk! Al lezend door je 10 tips ontspande ik al ...

Laat een reactie achter

Je email adres zal niet worden gepubliceerd.