Online SchrijfTherapie

Waarom kiezen voor online werken?

Online werken heeft vele voordelen:

  • Je werkt aan jezelf op je eigen moment, op je eigen comfortabele plek, achter je eigen computer. Je kunt stevig doorwerken, maar het schrijven ook even onderbreken als dat handig is, om het later weer gemakkelijk op te pakken. Je hebt alle vrijheid om te doen en te laten wat voor jou het beste werkt. Dit is absoluut maatwerk van de bovenste plank.
  • Je hebt geen reistijd of reiskosten. Je hoeft geen vrij te nemen van je werk en er is geen gedoe met het maken van afspraken in drukke agenda’s. Je kunt dus sneller bij je doel komen dan wanneer je bijv. eens per 14 dagen een gesprek op locatie hebt. Dat je ver weg zit is dus geen punt meer, want je werkt online.
  • Je kunt je helemaal op jezelf richten, dat waar het om gaat. Je hebt rustig de tijd om na te denken over wat je schrijft. In een gewoon gesprek is dat soms minder het geval.
  • Deze vorm van therapie is goedkoper per uur omdat de uren die je in jezelf investeert niet worden berekend door je therapeut. De contactmomenten tussen jou en je therapeut hoeven namelijk niet synchroon te lopen. Je kunt er zo veel tijd in steken als je wil, terwijl je therapeut er niet bij hoeft te zijn. Maar zij zal wel al je input meenemen in haar reactie op je werk!
  • Het kan zo zijn dat je het prettig of belangrijk vind om anoniem te blijven in het contact. Dat kan in deze vorm goed, omdat we elkaar niet persoonlijk ontmoeten. Sommige onderwerpen kunnen dan ook het beste via deze weg worden aangekaart. Het is goed om te weten dat ik een beroepsgeheim heb en de inhoud van je schrijven daarom nooit naar buiten zal komen, behalve als je jezelf of anderen is gevaar brengt.
  • Er ontstaat een belangrijk document, als “bewijs” van je inspanning, dat je keer op keer kunt teruglezen en kunt bewaren om in de toekomst te gebruiken bij je vervolgstappen.

Wat is Online Therapie en hoe gaat het in zijn werk?

Online SchrijfTherapie bij mij (Renate Janssen) verloopt volledig via beveiligde CommuCare cliëntenportaal.  Je berichten kunnen daardoor niet onderschept of gehackt worden. In de praktijk werkt het ongeveer net als e-mail, dus heel gebruiksvriendelijk. Het enige verschil is dat je eerst even inlogt op het portaal om berichten te kunnen lezen en verzenden.
Gedurende één of meerdere werkweken schrijf je met mij op intensieve wijze over je vraagstelling/onderwerp. Hierbij mag je me zo veel en zo vaak als je wil benaderen, op elk door jouw gewenst moment, dus 24/7 als je daar behoefte aan hebt. Tijdens kantooruren zal ik elk bericht met grote aandacht lezen. Ik zeg dat zo uitdrukkelijk, omdat aandacht van jou en van mij zorgt voor het therapeutische effect. Ik zal mijn best doen om zo snel mogelijk te reageren, zonder afbreuk te doen aan zorgvuldigheid. Zo blijft de vaart er in. Dat kan belangrijk zijn, hoewel je natuurlijk zelf het tempo en de intensiteit mag sturen. Je hebt tenminste één keer, maar meestal meerdere keren per dag, contact met elkaar. Jij bepaalt zelf de inhoud en de vorm van de e-mails. Er zijn geen protocollen of uitgebreide vragenlijsten. In deze werkvorm zijn o.a. elementen van Mindfulness, Neuro Linguïstische Programmeren (NLP) en Mindful Analysis verwerkt.Als het handig of nodig is kunnen we het e-mailcontact aanvullen met contact via de Videochat (bij voorkeur) of Skype. Maar dat is normaal gesproken niet de opzet bij het begin. Vanzelfsprekend doen we alles altijd in goed overleg met elkaar.

Waarom werkt Online SchrijfTherapie?


Schrijven werkt als een spiegel, vooral als je zorgt dat je zo veel mogelijk alleen en in stilte bezig bent. Omdat je zo niet wordt afgeleid zorgt het schrijven voor een intensivering en versnelling van je persoonlijke groeiproces en geeft het  je bewustwording een flinke boost. Dat is heel positief. Er komt een innerlijke monoloog op gang die voor veel verdieping zorgt. Vergelijk het maar met een snelkookpan.  Door te schrijven kun je heel goed focussen op waar het om gaat, tot eigen inzichten komen, conclusies trekken, een eigen plan opmaken en dat gaan uitvoeren. Op deze manier komt het echt uit jezelf, uit  je innerlijk weten. Het klopt. Wat je schrijft, dat beklijft. Schrijven schept ook een zekere afstand tussen jou en je werkelijkheid van dit moment. Hierdoor heb je een betere kans om grip te krijgen op je situatie en er desgewenst een verandering in aan te brengen.Onderschat ook vooral niet het feit dat schrijven een nogal fysiek proces is, dat je in staat stelt om contact te maken met je emoties, op de manier zoals jij dat wil, in je eigen, veilige privédomein. Daarom helpt schrijven je om zaken te verwerken.

Wat doe ik als therapeut dan voor je?


Ik ben altijd snel beschikbaar, je hoeft nooit  lang te wachten. Ik help je, door het stellen van vragen, om steeds dieper te gaan. Misschien zal ik je uitnodigen een oefening te doen, als dat van toepassing is op jouw verhaal. Je bent echter tot niets verplicht.Zo kunnen we samen je verhaal compleet maken, orde scheppen in een chaos en overzicht krijgen. Ik ondersteun je bij het scherp stellen van zaken die essentieel zijn. Ik  geef je support en moedig je aan. Ik zal je niet veroordelen, maar naast je staat. Ik bied andere perspectieven als dat nodig is. Natuurlijk kun je ook op mijn deskundigheid, wijsheid en intuïtie terugvallen. Bijvoorbeeld als je vragen hebt over dingen of een stukje voorlichting wil. Je krijgt van mij alle ruimte om het op je eigen manier te doen.

Voor wie is het geschikt?


Als je schrijven prettig vindt (of als het je tenminste niet tegen staat) is deze vorm van online therapie een uitkomst. Wees gerust, ik  zal er niet letten of je een kampioen bent in spelling en of je dichterlijke kwaliteiten bezit. Je zult mij vast ook wel eens op een foutje betrappen. Dat is helemaal niet van belang om van deze werkvorm te kunnen profiteren. Het gaat er om dat je je eigen manier en stijl kiest. Dat je bereid bent om een grote zelfwerkzaamheid te laten zien, er helemaal in te duiken en om aandachtig om te gaan met je eigen materie. Die aandachtigheid stelt je in staat om jezelf en situaties beter te begrijpen, los te laten, te verwerken, te accepteren en te veranderen daar waar dat van toepassing is.

Welke dingen kun je ermee aanpakken?


Deze Online Therapie is inzetbaar bij veel verschillende vraagstukken, waaronder:

  • Conflicten of stress op het werk;
  • Relatieproblemen;
  • Moeite met emoties, waaronder depressieve of angstige gevoelens, schuld- of schaamtegevoelens, maar ook frustraties, onzekerheid, rouw, noem maar op;
  • Verwerken van belastende herinneringen;
  • Loskomen uit een impasse;
  • Loopbaanvraagstukken of een nieuwe oriëntatie op je carrière;
  • Verlieservaringen;
  • Zingevingvraagstukken;
  • Opvoedingsvraagstukken;

Zit jouw onderwerp er niet bij? Schroom dan niet om toch contact met me op te nemen. De kans is erg groot dat je gewoon aan het werk kunt.

Wat kost het?


Je mag me vanzelfsprekend gratis mailen om even kennis te maken en je vragen te stellen over bijv. de werkwijze.

Eén week Online SchrijfTherapie  kost €350,00, vrij van BTW. De meeste zorgverzekeraars vergoeden (geheel of gedeeltelijk, afhankelijk van je polis).

Prijzen gelden voor particulieren. Voor werkgevers gelden andere tarieven. Als je daarover meer wilt weten, vraag me er dan maar naar.

Het is de bedoeling dat je vooraf het bedrag voldoet. Je krijgt een factuur via e-mail en desgewenst ook een papieren versie via gewone post, zodat je kan declareren bij je zorgverzekeraar.

We sluiten altijd een behandelingsovereenkomst af. Hierin maken we een paar afspraken over bijv. de bescherming van je privacy, annulering of verplaatsing van je werkperiode en de betaling. Algemene  regels voor een hoge kwaliteit dienstverlening is vanuit de overheid geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).

Hoe lang duurt het?


Veel mensen hebben met 1 week (5 werkdagen) al voldoende om tot een goede afronding te komen. Mocht je meer tijd nodig hebben dan kan dat altijd. Op de vierde dag van die week beslis je of je er nog een periode aan vast wil koppelen. Vaak is ook vooraf al duidelijk dat je waarschijnlijk langer dan een week bezig wilt zijn. Dan is het handig om daar dan ook met elkaar van uit te gaan. Idealiter zijn de werkweken zo veel mogelijk aaneengesloten om de intensiteit van het proces niet te laten verslappen. Er kunnen echter ook redenen zijn om juist een periode geen e-mail contact te hebben. Dit alles zal allemaal in goed overleg kunnen worden afgestemd.

Kan ik dit ook op mijn werk doen?


Via Online SchrijfTherapie investeer  je in je eigen persoonlijke ontwikkeling, specifiek gericht op de context van je werk. Dat is heel belangrijk. Steeds meer werkgevers zijn bereid om een dergelijk traject financieel te ondersteunen. Praat er eens over op de zaak.

Met Online Therapie heb je een therapeut op het werk, die direct benaderbaar is. Je hoeft niet te wachten tot een volgende afspraak en je hebt geen reistijd.  Je kunt met je werkgever afspraken maken over hoeveel je schrijft  in de baas zijn tijd en hoeveel in je privétijd. Zo ontstaat er een klassieke win-win, voordeel voor jou en voordeel voor je werkgever.

Wanneer en hoe kan ik beginnen?


Je kunt op heel korte termijn al starten.  Gebruik de knop Contact rechtsboven op deze website om me te bereiken.

Wanneer is online therapie af te raden?


Online Therapie is niet geschikt als je te maken hebt met ernstige verslavingsproblematiek, als je van plan bent om suïcide te plegen of als je psychotische verschijnselen hebt.

Wie is Renate Janssen?


via Wie is Renate Janssen? kun meer lezen over mijn achtergrond en waar mijn specialiteiten liggen.

2 Reacties

  1. van Anita op 1 mei 2015  3:30 pm Beantwoorden

    Ik heb een week schrijftherapie gedaan met Renate en ik kan het iedereen aanraden! Ik vind het zelf gemakkelijker om gevoelens en problemen op papier te zetten dan dat ik tegenover iemand in de spreekkamer zit. Je hoeft je met schrijftherapie niet druk te maken om degene die tegenover je zit. Je kunt nog eens goed nadenken wat je opschrijft. Het lijkt of je dan nog veel dieper in je gevoelens kunt duiken. Verder kun je in het tempo werken wat je zelf prettig vind, je bent in je eigen vertrouwde omgeving en hebt geen reistijd. Ik heb de ervaring dat je zo in een week heel erg veel kunt bespreken en verwerken. Voor mij was het een uitstekende manier van werken.

    Het was een intensieve week, maar dat was het absoluut waard. Renate geeft je veel inzichten, analyseert scherp, denkt met je mee en leeft zich helemaal in in je verhaal. Ze is er goed in om in de chaos en warboel die je zelf soms ervaart, orde te scheppen en de rode lijn in je verhaal te ontdekken. Je krijgt waardevolle feedback.

    Wat ik ook heel prettig vind aan schrijftherapie is dat je aan het eind van je traject een heel document hebt met alles waar je aan gewerkt hebt, compleet met de inbreng van Renate, en dat je dat op een later tijdstip nog eens rustig na kunt lezen. Dat is echt heel waardevol en een groot pluspunt van de schrijftherapie.
    Nogmaals van harte aanbevolen dus!

    Anita

  2. van Mirjam op 18 september 2015  2:10 pm Beantwoorden

    Onlangs heb ik een week mogen schrijven over alles wat me bezig hield in mijn hart en in mijn hoofd. Een week lang heerlijk veilig thuis typen op mijn laptop. Niet meer pratend, maar schrijvend. Niet meer in schriften maar op de laptop. Wat is dat fijn! Het is prettig omdat je terug kunt lezen wat je geschreven hebt, kunt aanvullen wat nog niet af was of verder gaan met waar je gebleven was. Het meest bijzondere is dat er iemand is die echt met je mee leest, mee leeft en mee voelt. Renate is heel goed in staat om goed te lezen wat je schrijft, voelt en bedoelt. Ze zet je aan het denken, aan het voelen en aan het reageren. Ze kan het prima kaderen en in juiste perspectieven zetten wat je verder helpt in je persoonlijke proces. Ze leeft echt met je mee. Renate is betrokken als warme vrouw en zeer deskundig. Ze heeft veel kennis en ervaring vanuit haar leven en vanuit haar werk.Het is prettig om elk moment te kunnen schrijven en te kunnen delen wat je bezighoud. Renate is er en reageert. Soms met een stukje uitleg, soms met (door-) vragen, een andere keer met een aanmoediging of met een samenvatting.
    Ik vond het heerlijk om in een afgebakende tijd (5 dagen), op een veilige manier, onder betrokken en professionele begeleiding van Renate, te kunnen werken aan mijn persoonlijke proces. Door de intensiteit kom je sneller en beter tot de diepere lagen van jezelf of van de situatie waarin je je bevindt. Hierdoor worden ook beschikbare tools zichtbaar die je wellicht kunt gebruiken.
    Ik vond het heerlijk om niet te hoeven praten, geen ontmoetingen, geen tijdsafspraken of tijdsdruk. Maar relaxed, om mijn tijd, op mijn moment, op mijn manier vanaf mijn eigen plek.

Laat een reactie achter

Je email adres zal niet worden gepubliceerd.

 
03f57bdc90737ef8f8cd00ffef17b44d~