Er wordt wel eens gezegd dat je elke dag minstens een half uur moet mediteren. En als je het druk hebt twee keer een half uur.

Deze oefeningen duren allemaal slechts 9 minuten, dus dat is goed te doen. De drie minuten ademruimte kun je, als je de instructie eenmaal kent, in drie minuten uitvoeren.

Het advies is om eerst de introductie te beluisteren voordat je een van de oefeningen uitprobeert.


Veel plezier en succes!

Mindfulness

Vind je persoonlijke ontwikkeling en groei belangrijk? Werk dan in de eerste plaats aan het verruimen van je bewustzijn.

Hoe kun je immers zonder voldoende bewustzijn weten waar je nu bent en waar je misschien liever naartoe wil?
Maak je liever een bewuste of een onbewuste keuze?………..Dat bedoel ik.
Neem je liever bewust deel aan het leven of laat je het graag aan je voorbij gaan terwijl je de helft mist?………….. I rest my case.

Wat is Mindfulness?

Hoe meer je mindfulness beoefent, hoe beter je leert wat het is en wat het niet is. Ik kan je geruststellen: mindfulness is NIET iedere dag uren in lotushouding zitten met je ogen dicht, zalig in diepe meditatie. Als je het mij vraagt gaat mindfulness meer over een (levens)houding. Een houding waarbij je aandachtig blijft, waarbij je oefent om “erbij te blijven”. Je emoties, de sensaties in je lichaam en je gedachten er te laten zijn, zonder te oordelen, en het moment van nu zo volledig mogelijk te ervaren.

Het zou mooi zijn als je uiteindelijk de hele tijd in een mindful staat kunt zijn. Maar dat is niet van vandaag op morgen geregeld. Voor de meeste mensen is het een realistischer doel om meerdere keren per dag te kiezen voor een modus van “zijn”, in plaats van een modus van “doen”. “Doen” is veel gemakkelijker dan “zijn” voor de meesten van ons in de westerse wereld.

Waarom zou je mindfulness voor jezelf gaan inzetten?

“Gewoon” bewust aanwezig zijn zonder iets speciaals na te streven is nog zo eenvoudig niet. Als westerse mens zijn we meestal geconditioneerd om iets te willen bereiken. En dat is nu precies de grote valkuil.
Als we namelijk iets bereiken wat we niet willen, of datgene wat we willen niet bereiken, dan ontstaat er STRESS. Een beetje stress is niet zo erg. Zelfs kortdurende, heftige stress zal een mens in de regel geen blijvende schade berokkenen. Als je tenminste in staat wordt gesteld om het goed te verwerken. Maar langdurig aan stress onderhevig zijn, in welke vorm dan ook, is vreselijk ongezond. Er kunnen allerlei lichamelijke en psychische klachten en ziektes mee in verband worden gebracht.

Wat kan mindfulness hierin dan betekenen? Om dat duidelijk te maken gebruik ik graag een bekende metafoor:
Stel je hebt een glas water en je doet er een eetlepel zout in. Hoe zou het water smaken denk je? En stel je doet dezelfde eetlepel zout in een tot aan de rand met water gevuld ligbad. Smaakt dat al wat beter? En bij een vijvertje? Zou je het zout dan nog kunnen proeven?
Het zout staat voor elementen van het leven die minder prettig zijn. We kunnen die nare zaken lang niet altijd vermijden. Het leven is in bepaalde opzichten niet maakbaar. Je kunt een heleboel zelf bepalen, en dat is prima. Maar als je moeder terminaal is, dan doe je daar in feite niets aan. Ieder mens krijgt hoe dan ook te maken met lastige dingen…..
Het water staat voor je bewustzijn. Hoe groter je bewustzijn is, hoe minder overlast je ondervindt van stress. Door mindfulness te beoefenen vergroot je dus acceptatie van wat zich aandient. Best handig als omstandigheden zich niet zomaar laten veranderen.

Wil dat zeggen dat je alles maar moet accepteren? Nee hoor, het een sluit het ander niet uit. Sommige dingen kun je simpelweg oplossen door actie te ondernemen, en dan is het goed om dat ook te doen. Maar bij een bepaalde categorie van zaken heb je veel meer aan een verruimd incasseringsvermogen en een evenwichtig gemoed. Iedereen kan daaraan werken. Paradoxaal genoeg vooral door er niet naar te streven.

Dat brengt me op een volgend voordeel van het praktiseren van mindfulness. De oefeningen helpen je om met aandacht naar binnen te keren, waardoor je steeds beter contact maakt met je innerlijk weten. Ze stellen je in staat om los te komen van onbewuste, automatisch ingesleten patronen. Als vanzelf, op een natuurlijke manier. Je vindt vaak antwoorden op je eigen vragen, komt er achter wat je echt belangrijk vindt. Als je geen anderen nodig hebt om je te vertellen wat je het beste kunt doen, dan vaar je je eigen koers. Dan “klopt” het. Een uiterst gunstig iets. Zin om het avontuur aan te gaan?

Hoe gaat mindfulness in zijn werk?

Mindfulness leer je door regelmatig oefeningen te doen en door wat je leert ook in het dagelijkse leven te gebruiken.
Op de homepage en op deze pagina vind je een aan audiobestanden. Je kunt de oefeningen beluisteren/toepassen en eventueel downloaden, zodat je ze ook kun inzetten als je onderweg bent.

Luister eerst een paar keer naar de introductie, zodat je goed weet wat de bedoeling is. Ga vervolgens verder met de aandachtsoefeningen van de ademhaling en de bodyscan om wat ervaring op te doen. Later kun je ook kiezen voor de aandachtsoefeningen gericht op gedachten, geluiden of  lichamelijk gewaarwordingen. De keuzeloze aandacht is geschikt als je wat verder gevorderd bent.

Kies ook op een dag, liefst op een vast tijdstip, drie keer een moment waarop je even stilstaat (letterlijk of figuurlijk of allebei) bij je ervaringen van dat moment. Als het gemakkelijk voor je is, programmeer dan bijvoorbeeld je telefoon om je een reminder te geven. Voor deze momenten is de aandachtsoefening van de 3 minuten ademruimte heel geschikt.

Je kunt er ook voor kiezen om tijdens alledaagse bezigheden je aandacht te sturen. Bijvoorbeeld aandachtig afwassen, aandachtig tanden poetsen, aandachtig eten of aandachtig douchen. Mindfulness hoeft je dus niet per se veel tijd te kosten…..

Wat kun je ermee?

Als je regelmatig mindfulness beoefent, dan zul je (meestal) merken dat je o.a.:

  • minder  of helemaal niet meer piekert, omdat je meer contact hebt met je lijf, i.p.v. met je hoofd;
  • meer gezond zelfvertrouwen ervaart;
  • evenwichtiger omgaat met emoties;
  • gemakkelijker ongewenste gewoonten en patronen kunt doorbreken;
  • in staat bent om goed om te gaan met stressvolle gebeurtenissen;
  • de vervelende dingen des levens goed kunt verwerken;
  • beter ontspant, beter slaapt en meer energie hebt;
  • je beter kunt concentreren en kunt leren;
  • je automatische piloot kunt reduceren:
  • meer kunt genieten van de fijne dingen des levens.

Bedenk wel dat het er bij mindfulness nu juist om gaat deze zaken NIET als doelen na te streven. Mindfulness oefent ons juist in het NIETS doen, NIETS HOEVEN bereiken, maar vooral te ZIJN en te ERVAREN. Toch zullen zulke neveneffecten voor veel mensen welkom zijn, daar hoeven we ook niet omheen te draaien.

Voor wie is mindfulness goed?

Mindfulness kan in principe door iedereen worden gebruikt.
Van oudsher is de methode veel ingezet bij de behandeling en preventie van depressie. Uit onderzoek is gebleken dat mindfulness de kans op een nieuwe depressie halveert bij mensen die eerder depressies hebben gehad. Het effect van MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) wordt momenteel verder onderzocht op de Radboud universiteit Nijmegen.

Ook voor problemen rondom angst kan mindfulness veel soelaas bieden.

Annelies Spek heeft wetenschappelijk aangetoond dat mindfulness ook heel goed inzetbaar is door en voor mensen met autisme (ASS) om o.a. stressgerelateerde klachten te verminderen en het algemeen welzijn te verbeteren. 

Lezenswaardige literatuur

Mindfulness, een praktische gids in het omgaan met gevoelens en gewoonten, Ger Schurink

Mindfulness, Aandacht voor nu, Marc Brookhuis

Mindfulness bij volwassenen met autisme, Annelies Spek

Stilzitten als een kikker, Eline Snel

 
24cf0650b82c47a5b822e2a02c038d31@@@@@@@